donderdag 11 december 2014

De koekentijd bibbert van de koude.

Eén rondeverslag ontbreekt...

Rondeverslag Jens

Kato haar zalfje werkt niet goed.
Kobe heeft iets gekregen in het Sintenfeest.
Milo heeft de foto's van het leger museum met de klas.
Nathon  : gisteren was het Johan zijn verjaardag.
Rosalie : Sinterklaas is gekomen.
Saar vertelt over haar kadootjes van de sint.
Amke vertelt over haar kadootjes van d sint.
Florien heeft Lego StarWars mee.
Inge geeft iets gehoord van Lore en Yf

Rondeverslag Giorgi vrijdag bij Yf

Amke heeft een nieuwe Herman.
Florien heeft bij haar papa al sintkadootjes gekregen.
Jentel tekst : superleuk.
Judiet kreeg piels van de sint.
Kato tekst : vliegveld.
Milo heeft een straaljager en een vliegende auto.
Myrthe tekst : twee vogeltjes.
Saar tekst : raar maar waar.

Deze week

Dinsdag gingen we naar het Legermuseum, kort verslag kreeg je al via de mail.
Woensdag hebben de waterraketten heel hoog in de lucht gevlogen !

Ook de Sint is in de klas geweest : joepi ! Alles kunnen we gebruiken in de MMLT.
In de SWT luisteren, spreken en schrijven we over ons bezoek aan het Legermuseum. Dat is een bundel om in het projectboek te steken en dat is dus niet mee in de map deze week omdat we er volgende week verder aan werken. Enkel de tafeltoets zit dus in de map.
We doen verder ook : teksten schrijven, onze 'alles wat vliegt' hangt nu aan het onderverdiep in de klas.
Volgende week bereiden we ook het bezoek van de mama's en de papa's voor op donderdag 18 december om 19 u. Iedereen welkom !

De klasraad.
Kato stelde voor om het ronde tafeltje voor de rondeleider een vaste plaats te geven. Zo gezegd, zo gebeurd.
Dan kwam Saar met een heel gevoelig puntje op de klasraad : ' Ik wil dat er niet zoveel gestoord wordt'.
Saar vertelde haar probleem. Wie is het daarmee eens? Volmondig iedereen.
Inderdaad, dit jaar is het zeer onrustig in de tijden dat het écht stil moet zijn, dat noemt SWT, stille werktijd.
Kinderen praten, slaan er zomaar hun commentaar door, beginnen te prutsen, praten met elkaar, weten dan echt niet waarover het gaat.
De SWT is 2 à 3 uur per dag. Echt niet veel in vergelijking met het klassiek onderwijs.
Maar in onze groep gaat dat niet. Inge maakt haar soms echt boos ( en daar moet de maat écht voor vol zijn) en het lukt nog niet.
Wat doen we daarmee?
Na veel uitingen van ongenoegen van iedereen en zoeken naar oplossingen kwamen de kinderen tot volgende besluit : laat Inge kiezen waar we moeten zitten zodat we zo weinig mogelijk afleiding hebben om te praten of bezig te zijn. Iedereen zal proberen zijn best te doen.
Ok, dat deden we dan, maar wat bleek de eerste SWT deze morgen : nog zijn er kinderen die altijd als Inge iets uitlegt of zegt onmiddellijk flapuit commentaar geven, zomaar, het flapt er écht uit... ???? Hier is nog werk aan de winkel.....nog een lange weg denk ik................
Dank je Saar om dit aan te kaarten ! We werken er verder aan......

Groetekes,
Inge







Geen opmerkingen:

Een reactie posten